måndag 16 november 2009

Min lillebror

Rickard, Rickard, Rickard...

Antingen har jag råkat titta i din kontaktbok eller så har jag sett och hört när mamma och pappa diskuterat vad de ska skriva som svar i kontaktboken till att du kanske har spottat från tredje våningen i trapphuset på Ektorpskolan, att du pratat alldeles för mycket på lektionen, pratat ännu mer på lektionerna och blivit utkastad från syslöjden, just för att du pratat för mycket.


Men då undrar jag Rillis, varför pratar du inte lika mycket hemma? Och som pappa säger: "Du får gå ut och prata med dina kompisar när du sitter vid tv;n hemma och inte gör någoting, om du vill det". Okej pappa...


Men Rille jag vet att det inte bara är du, och det säger jag inte bara som din storasyster, utan som tjej och klasskamrat. För jag vet hur det är. Jag vet att tjejer allt som oftast slipper undan vid konfrontationer i klassrummet och vad jag också vet, är att det alltid är en kille som alltid ska få den mesta av skällen. Den läraren alltid hör tydligast av alla och som ibland åker dit fast han inte sagt något. Jag säger inte att det är obefogat, för det är det inte. Klart att läraren blir trött på någon som snackar hela tiden och tillslut antar att denna är inblandad i allt prat på lektionerna.


Och sen Rille, om jag fick fylla i din kontaktbok. Då skulle jag skriva och fråga om man inte var två som pratade med varandra. Varför bara du vart utkastad från syslöjden?


/din storasyster



5 kommentarer:

  1. Jag vill inte hävda att du har fel, men jag måste dock komma med en liten parantes; jag var alltid den som fick skiten i mellanstadiet. Nu är ju rille lite äldre MEN iallafall. Sist jag kolla var det ett kvinnligt kön jag hade, det är där din teori brister en smula... Tur att jag inte hade en kontaktbok!

    SvaraRadera
  2. hahaha, men vafan sara... Du fick skit av Karen Magarete (KM) för att du och jag ville göra en morf, men vi inte fick ta tyg till det, det vart för dyrt, då satte du dig opp och då vart Karis arg... Amen det kanske är så rå, alltid en tjej och en kille, men det är typ i lågstadiet då!

    SvaraRadera
  3. Hahahhaha. Jag har också blivit utkastad från lektioner på Ektorp. Och på Skarpa. Första gången vi va hos Karan skulle hon ge ut en bomullsplanta till en elev. alla börja skrika men jag räckte upp handen och log det finaste jag kunde så jag fick den. kanske ångrade hon sig sen när jag fuskade på knypplingen och slarvade med stickandet. kommer ni ihåg hur arg hon blev när nån sydde sönder en nål :D haha . ner upp och ner.

    SvaraRadera
  4. trampa på karen försktigt försiktigt.. Jag trodde det var lovisa som fick plantan hon bruka ju kunna fjäska till sig... Kommer ihåg när biggan sa - kolla nu i lovisas mattebok hon har skrivit så rätt och fint. Jag fick skit av henne bara för jag skrev "slut" i min höstlovs bok i tvåan. - slut skrev man när man gick i ettan sara, sånt är bara för småbarn! Ps. Erika du ville göra morfen! än en gång fick lovisa tyg till en hel kjol och vi fick inte lägga ihop våra till en morf:(

    SvaraRadera
  5. Men jag visste inte att ni sålde smycken?
    Jag trodde ni skulle göra det där med kläder :)
    Vi ses imorgon!

    SvaraRadera